Boganmeldelse af John Flanagans Skyggens Lærling

Hej igen :-)

Jeg er ligesom kommet på denne her idé at jeg vil prøve at anmelde en af de (mange) bøger jeg har læst.
Så uden mere snak nu, her er første anmeldelse.


Skyggens Lærling
Bog 1, Gorlands ruiner

Jeg vil gerne starte denne her anmeldelse med at sige at denne her serie er en af mine yndlings. Jeg blev totalt hook på hele serien efter jeg havde hørt den første historie(for det var faktisk en lydbog, men det ligegyldigt. Serien er god uanset metoden) og også lidt på forfatteren, John Flanagan.

 



Kort om bogen

 Bogen handler om Will som er forældreløs og derfor bor i   Baron Aralds myndlingehus på Redmont borgen. Han bor   der sammen med fire andre myndlinge - Horace, Alyss,   George og Jenny.

Will ved ikke noget om sin bagrund, og han ved heller ikke hvad der står på det papir Baron Arald får overrakt af den mystiske Ranger på vælgedagen. Men det har han i sinde at finde ud af, og det bliver starten på mange nye eventyr.


Læs den!

Det er lidt min generalle holdning til den her bog, ja faktisk hele serien.
John Flanagan har lavet et univers der er så gennemarbejdet at det lige så godt kunne være virkeligt. Man får utroligt meget viden igennem bogen, teknisk viden om Ridderens og Rangernes våben, omkring Ragernes verden, og den verden historien foregår i. Alligevel bliver det aldrig kedeligt eller tungt. Jeg syntes det var spændende og lærerigt hver gang.

Det en historie der er bundet sammen fra enden til anden. Ting sker nu, fordi andre ting skete tidligere.

Desuden er jeg helt vild med Rangerkorpset. Det er en af mine absolut yndlings ting ved bogen. Rangerkorpset er en tæt sammentømret folk der ridder på små tøndeformede, pjuskede heste(jeg vil så gerne have en rangerhest!).
De fungere som bl.a spejdere og samler information og sørger for at der ikke forgår lyssky ting i deres len(en del af kongeriget de har fået ansvaret for). Også har de de vildeste færdigheder inden for bueskydning og lydløs bevægelse.
De har de (fra mit synspunkt ihvertfald) sjoveste traditioner. Ting som de altid skal køre på deres lærlinge. Også er de sarkastiske og skider gerne på regler og autoriteter hvis de mener det er til det bedre.
En af mine absolut favorit karakterer er en Ranger der hedder Halt. De to ting der næsten kendetegner Halt bedst, er at han er Will's læremester også er han bister.

Læs den hvis du(ligesom mig) elsker historier der foregår i en middelalder-agtig verden. Hvis du kan lide spænding og humor, og især hvis du er til sarkasme og spydige bemærkninger.

Jeg ville klart anbefale både bogen og serien, og lad mig vide i kommentarene hvad i syntes om bogen/serien.
 Og med det sagt--til vi ses næste gang :-).

Kommentarer

Hvis du kunne lide min blog, vil du måske også kunne lide disse: